Suomen palliatiivisen lääketieteen yhdistyksen kannanotto eutanasiaan ja lääkäriavusteiseen itsemurhaan

13.5.2024

Suomen palliatiivisen lääketieteen yhdistys (SPLY) on 4.2.2018 antanut Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle asiantuntijalausunnon eutanasiakansalaisaloitteesta. Tuolloin SPLY:n kanta eutanasiaan ja avustettuun itsemurhaan oli kielteinen. Asiantuntijalausunnossa todettiin, että Suomessa tulisi ensisijaisesti panostaa palliatiivisen hoidon ja sen osaamisen kehittämiseen.

Yhdistyksen kanta ei ole muuttunut vuoden 2018 jälkeen. SPLY suhtautuu kielteisesti eutanasian ja lääkäriavusteisen itsemurhan laillistamiseen.

SPLY katsoo, että nyt ei ole aika muuttaa Suomen Lääkäriliiton kantaa eutanasiaan ja lääkäriavusteiseen itsemurhaan. Suomen lääkäriliiton tulisi sen sijaan edistää pyrkimyksiä parantaa palliatiivisen hoidon ja saattohoidon palveluiden saatavuutta ja osaamisen kehittämistä myös lainsäädännön keinoin. SPLY perustelee kantaansa seuraavasti:

1.     Suomen lääkäriliiton jäsenilleen tekemässä tuoreessa kyselyssä palliatiivisen lääketieteen erityispätevyyden omaavista lääkäreistä (196 lääkäriä) suurin osa suhtautui kielteisesti eutanasian ja lääkäriavusteisen itsemurhan laillistamiseen. Suurin osa ei myöskään olisi itse valmis toteuttamaan eutanasiaa. Lääkäriliiton kyselyn tulokset palliatiivisen lääketieteen erityispätevyyden omaavien lääkäreiden osalta voidaan katsoa edustavan hyvin SPLY:n jäsenistöä, sillä suurin osa erityispätevyyden omaavista lääkäreistä on SPLY jäseniä (SPLY jäsenistöön kuuluu 286 lääkäriä).

2.     Lääkäriliiton kyselyssä suurempi osa kaikista lääkäreistä katsoi, että tarvetta eutanasialle ei olisi, jos palliatiivista hoitoa ja saattohoitoa olisi riittävästi saatavilla. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon saatavuus on merkitsevästi parantunut viimevuosien aikana, mutta edelleenkään sitä ei ole riittävästi saatavilla kaikkialla Suomessa ja osaamisessa on merkittäviä puutteita.

3.     SPLY on Euroopan palliatiivisen hoidon yhdistyksen (EAPC) jäsenyhdistys. SPLY:n kanta eutanasiaan ja lääkäriavusteiseen itsemurhaan on linjassa EAPC:n kannan kanssa. Eutanasia tai lääkäriavusteinen itsemurha eivät kuulu palliatiiviseen hoitoon. Palliatiivisen hoidon periaatteena on, että sillä ei lyhennetä eikä pidennetä potilaan elämää, vaan autetaan ihmistä elämään elämänsä loppuun saakka kokonaisvaltaisen oirehoidon turvin.

ASIANTUNTIJALAUSUNTO: KAA 2/2017 vp Eutanasia-kansalaisaloite hyvän kuoleman puolesta

8.4.2024 SPLY:n hallituksen puolesta,

Heidi Bengts                                               Maria Valjus                                                   SPLY puheenjohtaja                                     SPLY sihteeri

SPLY kanta eutanasiaan ja laakariavusteiseen itsemurhaan.pdf